SÅDAN FORBEDRER DU DIT CONTENT PÅ DE SOCIALE MEDIER

honeystudio-219.jpg

Artiklen er skrevet af: Frederikke Amalie J. Degn, Online Marketing Assistant, Honey Studio.

De fleste virksomheder har før eller siden haft udfordringer i forhold til udarbejdelse af content til deres sociale medier. For hvad virker godt, og hvad virker mindre godt? Èn ting er at lave autentisk content, som ens følgere kan relatere til. En anden ting er at poste indhold, der afspejler ens brands personlighed, og samtidig er æstetisk og inspirerende. Det kan være svært at finde den gyldne middelvej.

 

De fleste markedsføringsfolk vil anbefale dig at måle dine resultater på diverse platforme, men hvad gør man egentlig med alt den indsamlede information? Det er jo i bund og grund bare en masse data, som selvfølgelig kan være interessant at kigge på til tider, men alene er de er ikke specielt brugbare.

Vi anbefaler at anvende et content matrix til at analysere sit content med. Dette smarte værktøj hjælper dig med at finde ud af hvad der er dit bedst performende content, altså det som matcher dit brands visuelle identitet, men samtidig pleaser dine følgere.

CONTENT+MATRIX+HONEY+PNG.jpg

PERFORMER GODT + MATCHER BRAND:

Disse posts er dit bedst performende content. De er i overensstemmelse med dit brands ‘Tone of voice’ og visuelle identitet i form af design, tema og brand tone. Derudover er de også succesfulde i forhold til din målgruppe – disse posts får således flest likes, kommentarer og delinger!

Hvad du skal gøre med content i denne kategori:

Tag noter af hvad du selv tror der har gjort disse posts succesfulde – er det kontroversielt, relaterbart eller omhandler det noget der er oppe i tiden netop nu? Genskab det! Bliv ved med at poste indhold som dette, da det er en vinder i content-land…

PERFORMER RINGE + MATCHER BRAND:

Du har højst sandsynligt lagt mange kræfter i at skabe denne type content, og det har været tidskrævende. Derfor kan det være utrolig skuffende, når disse posts ikke perfomer som ønsket.

Dog er denne type content nødvendig for din virksomhed i forhold til objektiver og branding, og derfor skal du ikke give op på det så let. De har altså potentiale…

Hvad du skal gøre med content i denne kategori:

Tag et kig på det content som performer bedst, og se om du kan skabe et mønster ud fra de faktorer, der netop gør det så succesfuldt. Tilføj de elementer til det ringe perfomende content der matcher dit brands identitet, og se om det virker hos dine følgere. Hvis det stadig ikke går igennem, så tweak det endnu engang og test igen!

 

PERFORMER GODT + MATCHER IKKE BRAND:

Dette resultat sætter spørgsmålstegn hos de fleste virksomheder og influencers på sociale medier. Du har måske ikke gjort dig de store tanker omkring denne type content inden du postede, men det har performet godt. Dette kan ofte være user-generated content (UGC) eller før- og efter billeder, som måske ikke ligefrem er æstetiske eller langtfra matcher dit brand. Dog er det relaterbart og virker autentisk for dine følgere.

Hvad du skal gøre med content i denne kategori:

Endelig ikke undlad denne type content, bare fordi den ikke matcher din identitet eller passer ind i dit feed. Derimod vil det være fordelagtigt at udgive en ny og forbedret version, og denne gang hav æstetik og brand identitet i mente. Fx. kan du med tilladelse fra brugeren, redigere deres billede eller sætter det ind i en ramme, så det passer æstetikken på dit brand.

PERFORMER RINGE + MATCHER IKKE BRAND

Vil du havde et ærligt svar? Giv op på denne type content. De gør intet godt for din virksomhed, hverken i form af det visuelle aspekt eller din engagement på din profil, så de er ikke værd at spilde tiden på.

Hvad du skal gøre med content i denne kategori:

Inden du skrotter det helt, så tænk over hvorfor du i første omgang brugte tid på dette content. Var det vigtigt i forhold til din content strategi? Hvis ikke, så tag en bevidst beslutning om at lave mindre af det i fremtiden, eller undlad det helt.

EKSEMPEL…

CONTENT+MATRIX+HONEY2.jpg

Vi har udarbejdet et eksempel, for at bedre at kunne visualisere content matrixet i brug. Vi har taget udgangspunkt i et konditori, der poster billeder af deres kager og dagligdag i butikken. Profilen ønsker at skabe noget mere awareness omkring deres brand, og ikke bare deres produkter.

I forhold til dét med vurdere hvorvidt ens content performer ringe eller godt, vil vi tage fat i metrics som likes, eksponeringer, rækkevidde, delinger og antal mennesker der har gemt dit content. Efter Instagram har valgt at fjerne visninger af likes, så du ikke længere kan sammenligne dit content med andres der ligner dit, vil vi især mene at metrics som delinger og “gemt”, er super relevante at måle dit content’s succes på.

PERFORMER GODT + MATCHER BRAND

Billedet matcher deres brand identitet, og performer godt! De skal blive ved med at poste content som dette, da det skaber værdi for deres følgere, og samtidig skaber et æstetisk flot udtryk i deres feed.

Performer ringe + matcher brand

Dette content er streamlinet brandets identitet, men performer mindre godt. Her vil det være relevant at sammenligne det med dét content, der performer godt OG matcher brand. Årsagerne bag dette contents ringe performance, kan være at det ikke har det store at gøre med brandet eller produkterne. Det er æstetisk og flot, men følgerne craver noget der giver dem værdi, som for eksempel et produktbillede. Her vil det måske være oplagt, at tweake billedet således, at der er lagt fokus på både produktet og butikken, og ikke bare et flot billede af “hoveddøren”.

Performer godt + matcher ikkke brand

Det her content performer godt, men det matcher ikke brandets identitet. Content som dette, er ofte UGC (user generated content). Det er ikke super æstetisk, men det er relaterbart og værdifuldt for dine følgere. Derudover er der et em kvinde inkluderet i billedet. (Produktbilleder, hvor et menneske holder/anvender produktet, performer generelt langt bedre, end almindelige billeder med fokus på produktet),

Performer ringe + matcher ikke brand

Her ser vi et “slattent” billede af en halvspist kage, der på ingen måde gør noget godt for dit feed. Det ligner, at det bare er blevet “smidt op” uden nogen form for bagtanker eller mening, og det vigtigeste at huske på er, at HVERT billede skal give mening og skabe værdi for dine følgere.

Er du stadig usikker på hvordan du anvender et content matrix, eller har du brug for hjælp til content marketing på de sociale medier? Så kontakt os på hello@honeystudio.dk og hør mere om hvad vi kan gøre for dig!

Honey StudioComment